vrijdag 19 maart 2010

Reisdag 2: The Golden Circle Tour in IJsland
Na een smakelijk ontbijtbuffet (o.a. roggebrood, puddingbroodjes, yoghurt met cornflakes) werd ik om 08.30 uur afgehaald voor de excursie.
Eerste stop was de Hellischeidi PowerPlant waar een presentatie werd gegeven over de geothermale energie die uit de grond wordt gehaald. Daarna was er gelegenheid om rond te kijken.
Vervolgens reed de bus verder naar de Gullfoss waterval, dat was bijzonder indrukwekkend (en koud!). Ook hier fijn veel tijd om rond te wandelen.
De lange lunchpauze werd doorgebracht bij het Geiserpark, waar onder meer geiser Strokker spuit: elke 8-10 minuten gaat het water zo'n 25-35 meter de lucht in, woohoo!
Voor lunch at ik Kjötsupa; goed gevulde soep met groente en lamsvlees.
's Middags ging de reis naar het þingvellir Nationale Park, een historisch bijzondere plaats vanwege de bijeenkomst van het Viking-parlement, maar ook qua natuur overweldigend: hier schuiven -bijna voelbaar- de continentale platen van Eurazië en Amerika over elkaar, wat voor een spectaculair landschap zorgt.

Om 17.15 uur werd ik afgezet in het centrum van Reykjavik, waar ik bij de toeristeninfo een buskaart haalde (zat ook bij m'n reis in;). Ondanks onduidelijke aanwijzingen van verschillende mensen (inclusief buschauffeurs) slaagde ik er uiteindelijk in om met de bus bij het winkelcentrum Kringlan te komen, ongeveer een half uur buiten de stad. Daar heb ik gewindowshopt, 'gedineerd' (BBQ burger met mes en vork *g*) en ben ik naar de film geweest: Alice in Wonderland in 3D. Een bijzondere ervaring met een pauze middenin een scene (middenin een zin werd het beeld bevroren!), grrr. 't Was na afloop heel spannend; omdat het winkelcentrum verder was afgesloten, kon ik de juiste uitgang niet vinden. Maar ik was daar al enigzins op voorbereid, dus ik bleef min of meer kalm en kwam zowaar tegelijk met de bus bij de halte aan.
Ik was rond kwart voor elf weer terug bij het hotel.

Foto's vrijdag 18 maart 2010

Reisdag 1: op weg naar Reykjavik / Foto's dag 1
Reisdag 3: Een blind date in Reykjavik / Foto's dag 3
Reisdag 4: weer naar huis / Foto's dag 4



Wat een geweldige dag!

Labels: