zaterdag 12 augustus 2006

Well, this is it: eindelijk weer ouderwets met de rugzak erop uit. Gelukkig hoef ik niet al m'n bagage mee te nemen deze komende dagen, want wat ik niet nodig heb, kan ik achterlaten bij Rosa. Dat scheelt een hoop gedoe:-)
Om 8.00 uur 's morgens verlaat ik het comfortabele appartement in Quito en vanaf het busstation neem ik de bus naar Riobamba.
Bij aankomst om een uur of één is mijn eerste missie een kaartje voor de trein van morgen, maar het loket blijkt pas om 16.00 uur open te gaan, dus kan ik eerst op zoek naar een hotel. Mijn eerste keus is vol, maar er is nog een -kostbare- plek in Hotel Estacion, gelegen achter het station (duh). Ik heb ook nog even tijd om het dorp te bekijken voor ik rond drie uur naar het station ga om in de rij te staan voor een kaartje. (Ik heb geduld, want deze treinreis stond bovenaan het rijtje 'things to do in Ecuador'. Een stukje informatie: Oorspronkelijk liep de rails van Quito naar Guayaquil, maar er is nu nog maar een relatief kort stuk in gebruik, de route eindigt in een lus bij 'El Nariz del Diablo (de neus van de duivel), een stijle rots waar de rails langs is gezig-zagd. Een extra attractie van deze sowieso al spectaculaire route is de mogelijkheid om boven op het dak van de trein te zitten.)
Langs de rij wachtenden -voornamelijk touristen en een enkele ecuadoriaan- lopen mannen die kussentjes proberen te verhuren, geen overbodige luxe is mij verteld. Na betaling van een dollar krijg je een post-it met de naam van de verhuurder, die je de volgende ochtend vroeg in kunt leveren voor een kussen ter voorkoming van houten kont boven op de trein;) Om ongeveer 16.30 ben ik aan de beurt en a.d.h.v. m'n paspoort wordt een officieel ticket getypt.
Ik koop een paar handschoenen ('t is koud 's morgens vroeg) en dan ben ik klaar voor de reis morgen.
De rest van de middag / avond bekijk ik de rest van Riobamba, doe ik boodschappen en eet pizza (na weken Ecuadoriaanse soep van Rosa, ben ik wel toe aan wat herkenbaarder eten;)
Ik ga om 20.45 naar bed en zet m'n wekker op 05.00 uur.

Door naar dag 15

FOTO's week 3