vrijdag 4 augustus 2006

's Morgens naar school. Voor volgende week is het de bedoeling dat ik andere docenten krijg, maar ik vraag of ik in ieder geval grammatica van Omayra kan krijgen, omdat ik dan fijn kan regelen dat ik extra conversatie krijg. Dat gaat waarschijnlijk wel lukken...

(tussen twee haakjes: de grote cup-op-reis-test dag 1, een week vroeger dan uitgerekend, maar dat komt nu wel handig uit, want ik heb een eigen wc;)

Heb er eindelijk aan gedacht om de lunch te noteren (ik vergeet heel snel wat ik allemaal eet;) We hadden aardappelsoep met spaghetti.

's Middags neem ik de bus naar El Mitad del Mundo. Ik doe het eerste deel met de zogenaamde Azul-trolleybus (0.25 $) en moet overstappen in Ofelia op een echte bus (0.40$) en kom rond een uur of twee aan. Om het terrein van het monument op 'het midden van de wereld' op te mogen moet je entree betalen en vervolgens weer om het monument te mogen beklimmen en het museum eronder te bezoeken. Gelukkig kost het allemaal niet veel, maar wel onhandig hoor.
Rondom het monument is een dorpje uit de koloniale tijd nagebouwd, maar dat bestaat uit restaurants en souvenirsshops, niet echt interessant. Gelukkig heb ik van Joff begrepen dat ik op zoek moet naar het 'echte' midden van de wereld waar ze proefjes met de zwaartekracht doen. In een winkel achterop het terrein vind ik een kleine foto-tentoonstelling en ik vraag de fotograaf waar ik toch die leuke evenaar-experimenten kan ervaren? Hij vertelt me dat er een museum naast het terrein van het monument is en ik krijg bij aankoop van een kaart ook nog een stoer stempel in m'n paspoort. Leuk.
Goed dat ik het gevraagd heb, want zelf had ik dat museum nooit gevonden. En het staat ook niet duidelijk in m'n LP, maar met GPS is inmiddels het echte middelpunt van de aarde bepaald en dat is dus 250 meter naast het grote monument. Daar vind je een in elkaar geflanste museum -met artefarcten uit heel Ecuador- aan het einde van een zandweg en is niet echt met borden aangegeven.
En dat terwijl dat nou juist de leukste plek is van die hele Mitad del Mundo! Je krijgt (na weer betalen;) een rondleiding met informatie over de geschiedenis van Ecuador en ze doen een paar leuke proefjes om aan te tonen dat we echt op het midden van de wereld staan. Een wasbak met water loopt op de evenaar recht naar beneden leeg, terwijl de inhoud aan de zuid- en noordkant van de lijn respectievelijk rechts- en linksom wegstroomt. Huh.
Omdat de groep Duitsers waar ik noodgedwongen mee rondloop erg traag is, vraag ik het meisje van het (open lucht) museum of ik de rest van het terrein in m'n eentje mag bekijken, zodat ik nog op een redelijke tijd terug naar Quito kan. Het mag en ik besluit weer eens te onthouden dat groepen vervelend zijn *g*.

Ben gelukkig nog op tijd voor het eten thuis: rijst met kip en plantaan (banaan;)

Link naar dag 7

FOTO's week 1