woensdag 9 augustus 2006

Na school en de lunch (calebas-zupa: lekker!) breng ik m'n was naar de lavandería en wandel richting de trolley naar het treinstation waar ik informatie over reizen naar Riobamba hoop te vinden. Halverwege loop ik binnen bij de Club van South-America Explorers, die officieel alleen bedoeld is voor leden, maar ik mag wel even een website noteren. Meiske blijkt niet veel van de stad te weten, want ze wist niet eens dat er een treinstation bestond. Huh. Ik loop verder richting het centrum en na een bezoekje aan de artistieke markt (mercado artisado: ik koop een pin voor m'n pet) ontdek ik een winkelcentrum met een meer authentieke Ecuadoriaanse uitstraling dan de Amerikaans aandoende malls in het nieuwe gedeelte: het is helemaal gebouwd in een spiraal en zit vol met lokale winkeltjes i.p.v. westerse kledingwinkels.
Op het verlaten treinstation vind ik toch een bijzonder behulpzame meneer die mij verteld dat alleen nog drie keer in de week een trein naar Cotopaxi gaat. Dat wordt dus toch met de bus, want ik wil verder dan de vulkaan;)

Ik neem de trolley terug naar de stad en besluit om de Basilica te beklimmen. Je kunt zowel de klokketoren als de uitkijktoren op, ik begin met de klok. De trappetjes worden steeds smaller en op de bovenste verdieping kun je nog naar de nok zonder vloer: via een paar steunbalken klim ik in de dakgoot voor een waanzinnig uitzicht over de hele stad. Met m'n verrekijker (jawel) ontdek ik zelfs het appartement van Rosa! Na deze klim is de officiele uitkijktoren een eitje. Daarvandaan heb je wel erg goed zicht op de gebeeldhouwde beesten langs de rand van de Basilica.

Rond een uur of vijf ben ik weer thuis. Na het eten (calabas-zupa en bami met gevuld uitgehold groentegeval (avocado geloof ik;) kijken we 's avonds met z'n drieën in de keuken naar Telenovella's: die supersoaps zijn erg goed om spaans te leren. Can you say 'overacting'? :-)

Door naar dag 12

FOTO's week 2