dinsdag 22 augustus 2006

Hans gaat richting Brooklyn College en ik neem de metro naar Manhattan for a trip down memory-lane. Ik was voor het eerst in New York in 1988 en ik wil nu naar dezelfde plek als toen. Maar eerst moet ik naar Virgin Records op Times Square om een speciale LP te kopen van de nieuwe single van the Who: I love vinyl: score! Daarna ga ik -op aanraden van Hans- naar Grand Central, een indrukwekkend stationsgebouw. Vandaar neem ik de metro richting Battery Park, de plek waarvandaan de boten naar o.a. Staten-Island en Liberty-Island vertrekken. Ik ga niet het water op, maar loop er langs om de plek te zoeken waar ik 18 jaar geleden heb gestaan. En dan, als ik me omdraai naar de stad, mis ik voor het eerst de hoge torens van het WTC. Raar. Ik maak veel foto's. Het is wel moeilijk te geloven dat het zo lang geleden is, ik weet nog precies hoe het voelde om hier voor het eerst te lopen. Grappig hoor.
Rond drie uur reis ik weer naar Brooklyn, waar ik bij Dunkin' Donuts twee cream-cheese bagels en -natuurlijk- donuts koop bij wijze van late lunch/snack. Hans is al thuis en na samen eten en hangen is het tijd om richting JFK te reizen. Ik vertrek pas om een uur of tien, maar de metro en airtrain kosten ongeveer anderhalf uur en dan moet ik ook nog zoveel uur van te voren inchecken. Nog een laatste knuffel op Howard Beach Station en dan zwaait Hans me uit. Dag-dag. Om de tijd door te komen is er een fijne extra lange controle na de douane, hoef ik me in ieder geval niet te vervelen.

Laatste loodjes (reis verslag woensdag 23 augustus)
Vlucht verloopt voorspoedig. Ik kom volgens schema woensdagochtend rond 11.00 uur aan en mams staat me op te wachten. Terwijl we een treinkaartje kopen, horen we een bekende stem: neef Bert haalt net oom Frits en tantje Jansje op die broer van Luciene uit Brazilië hebben opgehaald. Huh, small world. We kletsen even en nemen dan de trein naar Zwolle.

The End

FOTO's New York